MPLAB IDE !!! Adresáře budou možná trochu jinak, nainstalovali jsme MPLAB7.3 !!! Po zapnutí se musí nastavit součástka Nahoře Configure -- Select Device -- 16F648A Dále se musí udělat projekt Nahoře Project - New zadat nějaký název, potom zvolit adresář, ve kterém ten projekt bude adresář musí existovat NAstavit nástroje pro práci Select LAnguage Toolsuite NAhoře Project - Select Language Toolsuite vybereme Microchip MPASM Toolsuite ta suita obsahuje: překladač Mpasmwin, linker Mplink, progam na knihovny Mplib všechny ty programy někde jsou, a musí se zadat, kde jejich adresář je C:\Program Files\Microchip\MPASM Suite\ a tam se všechny najdou a zadá se k nim cesta V Toolsiute Contens zadáme, kterou součást máme právě na mysli, a v Location k ní zadáme příslušný program včetně cesty - Browse v TOMTO MÍSTĚ se MUSÍ MPLAB kompletně zavřít (uložit a zavřít), nevím sice proč, ale jinak to nefunguje a potom znovu otevřít Když to máme hotovo, můžeme konečně začít. K programování potřebujeme hlavičkový file P16F648A.INC (tedy, přesněji řečno, jde to i bez něj. Ale práce s ním je radostnější) File najdeme v C:\Program Files\Microchip\MPASM Suite\ Velmi doporučuji ho okopírovat do adresáře projektu, aby se všechno zpřehlednilo. Hlavičkový file přidáme do projektu - v okně nalevo nahoře Header Files, cvaknout pravým tlačítkem, Add Files, a najít ho Header file obsahuje definici mnoha základních názvů. tuny EQU - prostě se hodí. Dále musíme napsat zdrojový text Nahoře File - New a píšeme. Uložíme ho jako neco.asm (t.j. má to EXTENSI asm ) !!!!!! POZOR !!!!! Překladač je záležitost víceméně DOSovská, proto i názvy file jsou podle DOSovské konvence. V názvu je právě jedna tečka, která odděluje název a extensi, v názvu nejsou mezery, není tam diakritika atd.atd., název je do osmi znaků například xxx.asm p_w_c_d_r.asm pokus.asm aa-ii_uu.asm Zdrojový file také přidáme do projektu Source Files - pravé tlačítko myši - Add file Podívejte se na vzor.asm, tam je vzorový program Když máme source file, můžeme to přeložit Project - Build all V okénku Output se objeví hlášení překladače, pokud je všechno v pořádku, objeví se BUILD SUCCEEDED pokud jsou někde nějaké chyby, napíše to BUILD FAILED a nahoře nad tím je napsáno, co kde je špatně to se ostatně pozná už při psaní, instrukce jsou modře zdrojový program opravujeme tak dlouho, až je BUILD SUCCEEDED Pak můžeme přistoupit k simulaci Nahoře Debugger - Select Tool - MPLAB SIM Tím zapneme nástroj pro simulaci Dále si musíme zvolit, co chceme vidět Nahoře View File Registers - to je paměť RAM (Register je buňka paměti, pamatujete se doufám !!!!!) Během debuggování lze měnit "ručně" obsah této paměti - cvaknou myší a přepsat Watch - sem si můžete nadefinovat jednotlivé vprvky - buňky pomocí equ (ty, co jsou v source file ) - ADD SYMBOL registry procesoru - ADD SFR ve watch je potom vidět, jaké číslo je v dané buňce Special Function Registers - všechny funkční registry procesoru Program Memory - paměť programu. Užitečné při nějakých problémech s překladem Současně s operačními kódy je tady vidět i disassembler A teď už se můžeme pustit do vlastního simulování Nahoře Debugger F7 - step into tohle tačítko udělá vždy jednu instrukci v okénku Source file je vidět, u které instrukce právě jsme na každé další zmáčknutí to dělá jednu instrukci F8 - step over podobné jako F7. Pokud se objeví podprogram, F8 udělá podporogram jako jednu instrukci. F7 vleze do podprogramu a dělá celý podprogram instrukci za instrukcí Reset - udělá reset procesoru,t.j. nastaví PC=0. NEMAŽE ŽÁDNOU PAMĚŤ Animate - dělá to samo program, zobrazuje změny v otevřených okénkách Debugger - Settings - Debugger Animation se dá nastavit rychlost animace F5 - HAlt - zastavení animace F9 -Run - program běží, ale jeho výsledky nejsou nikde vidět. Výsledky se zobrazí až po Halt Breakpoint je místo, ne kterém se program zastaví. Nastavuje se v okénku Source File, Program Memory - cvakneme pravým tlačítkem na příslušnou instrukci, a dáme Set Breakpoint Breakpoint se zruší stejným způsobem - Remove Breakpoint Po nastavení breakpointu můžeme program pustit pomocí Run nebo Animate, a v daném místě se zastaví. Breakpionty se dají také všechny zapnout - Enable a vypnout - Disable přičemž zůstávají zadány na svých místech. Odstraní se Remove Simulace stavu na portech Signály, které se přivádějí zvenku na port, se zadávají pomocí Stimilus Control Nahoře Debugger - Stimulus Controller - New Scenario tady je tabulka, do které se zadá pim, a co s s mím má udělat - Action - Set High - Set low, zbytek zatím nepoužívejte Když se potom cvakne na Fire, udělá zvolený pin zvolenou akci V okně Output - MPLAB SIM je vidět, co se právě stalo "Scenario" se dá samozřejmě uložit, a při dalším použití MPLABu si ho můžete opět pustit. Konfigurace oscilátoru nastavení vnitřního oscilátoru se provádí v Configure - Configuration bits Zejména je nutno nastavit Oscilator, protože podle nastavení oscilátoru nejsou některé bity portu RA použitelné Tak, teď už umíte skoro všechno. Můžete pracovat. Překladač vyprodukuje file *.hex, ten se potom použije v programovátku Presto a naprogramuje se jím obvod.